Parteneriat public-privat la Buftea, pentru sprijinirea copiilor cu dificultăţi de învăţare – Pistol Gheorghe

Parteneriat public-privat la Buftea, pentru sprijinirea copiilor cu dificultăţi de învăţare – Pistol Gheorghe

Vineri, 16 februarie, la Buftea s-a pus piatra de temelie a unui important parteneriat public-privat menit să sprijine identificarea și recuperarea copiilor cu dificultăți de învățare. Două asociații non-profit, Edulier și Princesses and the Kids, împreună cu Primăria orașului Buftea, își propun să deschidă un centru pentru copiii cu dificultăți de învățare, cunoscute prin lege ca Tuburări Specifice de Învățare (TSI).

Masa rotundă TSI pe înțelesul tuturor, ce s-a desfășurat la Primăria orașului Buftea, sub oblăduirea și sprijinul primarului Gheorghe Pistol, a permis anunțarea parteneriatului și o primă informare a reprezentanților instituțiilor de învățământ școlare și preșcolare din localitate pe tema acestui subiect.

”Mulțumim domnului primar pentru deschidere, viziune, dorință de implicare, identificarea de soluții și oferta de parteneriat. Evenimentul s-a derulat împreună cu Asociația Princesses and the Kids, a cărei inimoasă fondatoare, Nadia Ghișa, este dedicată, ca părinte și inițiator, cauzei copiilor cu dificultăți de învățare. Concluziile zilei au fost mai mult decât încurajatoare pentru bunăstarea și educația copiilor orașului Buftea, adică screening pentru identificarea precoce a cazurilor de copii dislexici, evaluarea și selectarea cazurilor care vor beneficia de terapie de recuperare.

O direcție de urmat este pregătirea cadrelor didactice în ceea ce privește strategiile de învățare și intervenție specifică în domeniul dislexiei. Ne bucură că vom putea, adunând laolaltă oameni și resurse, atât private, cât și publice, să deschidem un Centru de terapie de recuperare în orașul Buftea, cu sprijinul nemijlocit al Primăriei oraș Buftea”, ne-au spus reprezentanții Asociației Edulier.

Legea prevede măsuri compensatorii

Legea 6/2016 pentru completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 cu privire la tulburările specifice de învățare (dislexia, disgrafia, discalculia) prevede ca în învățământul primar să se efectueze, în mod obligatoriu, teste de evaluare a capacității de învățare, în vederea depistării precoce a tulburărilor de învățare, stabilirii eventualelor metode specifice de educație și a asigurării terapiilor specifice. Pe parcursul ciclului de învățământ primar, se efectuează evaluări anuale. Prin normele metodologice ale acestei legi, copiii cu TSI beneficiază de măsuri compensatorii.

Potrivit estimărilor știin­țifice, dislexia are o incidență de 5%-12% din populația europeană.

”Lucrăm în parteneriat cu CMBRAE și Inspectoratul Școlar Ilfov pentru a identifica timpuriu copiii cu astfel de semne și pentru a parcurge tot procesul până la obținerea certificatului care atestă situația copilului, astfel ca în baza legii să beneficieze de măsuri compensatorii”, a spus Cristina Ionescu, fondatoarea Asociației Edulier, care a subliniat că nu există nicio legătură între gradul de inteligență, efortul individual, poziția socio-economică și prezența dislexiei. Mulți dislexici excelează în domenii precum arhitectură, inginerie sau arte creative. De asemenea, pot fi oameni de afaceri de succes. Este important modul în care părinții pot fi implicați în identificare și recuperare deoarece mulți dintre ei o consideră o stigmatizare și pot fi reticenți să recunoască afecțiunea copilului.

„Totul a început la solicitarea doamnei Nadia Ghișă către Primăria Buftea de a identifica un spațiu, eventual acoperit, de joacă pentru copii, unde cei mici cu probleme de vorbire pot primi îngrijire medicală”, ne-a spus primarul orașului Buftea. ”Am primit cu mare bucurie această solicitare. Recunoaștem că și noi,  la nivel de oraș, avem foarte multe solicitări de acest gen, pentru copii cu tulburare în limbaj, cu tulburări de vorbire. Am și inițiat un parteneriat cu cele două asociații pentru a derula acest proiect cu ajutorul cadrelor educaționale și cu ajutorul Direcției de Asistență Socială din cadrul primăriei. Vrem să identificăm acești copii, să îi aducem în acest spațiu, iar cu ajutorul celor două asociații să oferim îngrijire medicală de la specialiști”, a mai spus edilul. Spațiul pus la dispoziție de primărie se află în centrul orașului Buftea, într-o fostă centrală termică, care a fost amenajată în spațiu de joacă. ”Prin Direcția de Asistență Socială din cadrul primăriei vom face anchete sociale și vom identifica acei copii care au nevoie de recuperare. Activitatea va începe efectiv după data de 15 martie, prin discuții cu cadrele didactice din școli, identificarea copiilor care au probleme și discuții cu părinții. Este foarte important să punem diagnosticul corect. Identificarea copiilor se va face cu specialiști, cu sprijinul Asociației Edulier. Noi suntem pregătiți, dacă din sponsorizări nu acoperim costurile aferente terapiilor de recuperare, să sprijinim din bugetul local. Periodic, evaluatorul ne va spune în ce fază suntem cu copiii, pentru că trebuie să avem și progrese”, ne-a declarat primarul Gheorghe Pistol.

Diagnostic corect pus de specialiști

Deocamdată, spe­cia­liștii au identificat apr­o­ximativ 100 de copii care ar putea avea nevoie de terapii de recuperare în Buftea, dar procesul de identificare este abia la început. ”Următorul pas va fi să punem un diagnostic corect copiilor și să începem să îi ajutăm, pe ei și părinții lor, cât și cadrele didactice, prin obținerea măsurilor compensatorii care să îi sprijine în parcurgerea traseului școlar cu succes”, ne-a explicat Cristina Ionescu. În baza certificatului care constată că un copil este de exemplu dislexic, elevul poate beneficia de o oră în plus la examen, inclusiv Bacalaureat sau teză, profesori de suport, instrumente de înregistrare a lecției de la clasă, caiete electronice, adică tabletă sau computer.

Pentru diagnostic există teste psihologice internaționale, iar specialistul instruit de asociație își dă seama imediat dacă un copil suferă de una din formele de TSI. Psihologul este singurul care poate aplica testele. Cetificatul va fi emis de autoritățile abilitate în acest sens prin lege. Terapia de recuperare se va face în cadrul centrului cu specialiști în terapie de recuperare educațională.

Nadia Ghişa, vicepreşedite al Asociaţiei “Princesses and the Kids“ (“Prin­­ţesele şi copiii”), din Buftea, este deja cunoscută pentru implicarea în ajutorarea celor nevoiaşi. Nadia Ghișa ne-a vorbit despre proiect din două perspective: ”Ca asociație am reușit să fim o punte de legătură, între cei care știu exact ce înseamnă tulburările de învățare, de la centrul din București, și deschiderea domnului primar Gheorghe Pistol, care ne cunoaște foarte bine activitatea.  Ca părinte, am descoperit recent că avem un copil cu discalculie, adică probleme de învățare. Iasmina, este cea mai mică dintre cei trei copii ai noștri, are 9 ani. De-a lungul timpului, am observat că avea caietele dezordonate și probleme de scris, dar o puneam pe seama faptului că este mai micuță, firavă și alintată, fiind un copil născut prematur și cel mai mic membru al familiei. Fiind în clasa a treia, am observat dificultăți la învățarea tablei înmulțirii și a împărțirii. Mi-am tras un semnal de alarmă și m-am consultat cu doamna învățătoare, care mi-a spus că este un copil cu care se poate lucra, dar acasă avea nevoie de două ore pentru tema la matematică.  Iasmina a fost evaluată, i s-a pus diagnosticul, iar acum, de când am conștientizat situația, lucrăm altfel”.

Sursa: Jurnalul de Ilfov

 

Related Posts